Big story

Did the Globe drop the steroid ball?
By ADAM REILLY  |  August 7, 2009


On July 30, the New York Times revealed that David Ortiz and Manny Ramirez — heroes of the Red Sox' 2004 and 2007 World Series wins — are on the (supposedly) secret list of a hundred-plus major leaguers who tested positive for performance-enhancing drugs (PEDs) in 2003.

Three days later, the Boston Globe followed with a Sox shocker of its own. According to a Spotlight investigative-team story that was six weeks in the making, the Sox fired two security workers for involvement with steroids last September — one of whom was Jared Remy, the implausibly ripped son of Jerry Remy, the former Red Sox second baseman who now does team broadcasts for the New England Sports Network. (NESN is partially owned by the Sox, and thus by the New York Times Co., which owns part of the Sox' parent company and all of the Globe.) Prior to the firings, Major League Baseball launched an investigation into possible Sox PED use.

Impressive as the Globe article was, it also raised some questions. Why did it take the Globe the better part of a year to report on a bona fide steroid scandal that was brewing in its back yard? And whether that delay was caused by chumminess or cluelessness, did it cost the Globe a rare chance to rewrite Red Sox history?


According to Globe editor Marty Baron, the Times was practically destined to break the story of Ortiz and Ramirez's presence on "the list." "Anything is possible, of course, if you devote enough time and resources to a subject," says Baron via e-mail. "The Times has had one or two reporters covering the subject of performance-enhancing drugs for a very long time." Given the demands on the Globe's newsroom, he adds, this wasn't something the Globe could replicate.

Still, Sunday's story suggests that the Globe — had it acted more quickly and more aggressively — might have gotten to Ortiz's, as well as even Ramirez's, past PED use first.

Recall, for example, that "Big Papi" was a serviceable player with the Minnesota Twins, but morphed into a latter-day Lou Gehrig (complete with a beefy new physique) after coming to Boston in 2003. In May 2007, he told the BostonHerald that he might have unwittingly used steroids in the past. And in February 2009, the New York Daily News reported that Ortiz had a relationship with banned trainer Angel Presinal, who also worked with steroid scapegoat Alex Rodriguez. These facts weren't unreported by the Globe, but they didn't cause great consternation, either. (Former columnist Jackie MacMullan in May 2007: "The only connection between Ortiz and steroids is that he is a very big man and he hits very big home runs. And that's not fair.")

Now note that, in Sunday's Globe story, Jared Remy recalled swapping steroid techniques with Ortiz's former personal assistant. That's a bombshell of a claim. And if it had been unearthed after Remy's firing last fall, it could have been the catalyst for a broader, groundbreaking look at PED suspicions involving Ortiz and others. Ditto the fact that the other fired employee, Nicholas Cyr — who was busted with steroids at Wollaston Beach in July — ran errands for Ramirez.

1  |  2  |   next >
Related: Bring back Maris, Ticket shock, Wild and Crispy, More more >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , MLB, Jerry Remy, Lou Gehrig,  More more >
| More

Most Popular
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY